Het Brussels Overlegcomité voor Justitieel Welzijnswerk krijgt meer slagkracht. Het comité was samengesteld als volgt: een vertegenwoordiger per bevoegde ministereen vertegenwoordiger per bevoegde administratie en een vertegenwoordiger per erkende en gesubsidieerde dienst.

Door de beleidsevolutie die een versterking van de coördinatiefuncties tot stand bracht in Brussel, namen daar in de praktijk ook al de volgende personen aan deel: een coördinator per gemeenschap (Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, Franse Gemeenschap en Vlaamse Gemeenschap) en een coördinator van de bijzondere externe diensten of andere externe diensten voor justitieel welzijnswerk en bijstand aan gedetineerden.

Deze praktijk wordt nu geformaliseerd. Bovendien wordt het ook mogelijk vertegenwoordigers/deskundigen van andere diensten uit te nodigen.

Onveranderd blijft dat de vergaderingen één keer per trimester bijgewoond worden door een vertegenwoordiger van de minister van Justitie, een vertegenwoordiger per lokale directie en een vertegenwoordiger van de gewestelijke directie.

De taken van het comité blijven ongewijzigd: het comité staat in voor het organiseren van permanent overleg tussen alle betrokkenen, het ondersteunen en bevorderen van de samenwerking en coördinatie op uitvoerend vlak en het geven van advies aan de bevoegde overheden.

Het ministerieel besluit van 4 juni 2013 treedt in werking op 28 juni 2013. Het vorige besluit van 27 maart 2006 wordt opgeheven.

Wetgeving

 

Extra informatie?

Zie de webpagina 'Het institutioneel kader van de Brusselse diensten voor justitieel welzijnswerk' voor meer informatie over het overlegcomité en andere overlegorganen inzake het justitieel welzijnswerk te Brussel.